Traditionele wijze van lesgeven tegenover de behoefte

De traditionele wijze van lesgeven is alom bekend. Leerkrachten in Nederland worden vandaag de dag nog steeds op de traditionele wijze opgeleid. Dit is bedoeld om voor de klas te gaan staan, en lessen/vakken te verzorgen aan leerlingen.  Hieronder volgen enkele zaken die men leert op de opleiding:

  • Een goed begin is het halve werk: Als kinderen bij jou in de klas komen dienen zij precies te weten wat zij moeten doen. Voordat je begint met het verzorgen van jou lessen, laat de kinderen gewoon een leesboek pakken en wat lezen. Zo krijg je de kinderen automatisch in de leersfeer.
  • Begin de dag met een eigenwijsje: Begin de dag met een eigenwijsje en niet met een grapje. Dat mag natuurlijk ook, want een grapje hoort er altijd bij. Een eigenwijsje is een positief leren kaartje.
  • Overzichtelijk lokaal: Zorg voor een rustig en overzichtelijk klaslokaal. als jo lokaal volhangt met allerlei lijnen, papieren en niet-doorloopbare stoelen en tafels dan is dat een onbegonnen dag.
  • Gebruik het stilte teken: Een vinger voor jou mond en een ander hand omhoog. Doe dit vaker en uiteindelijk beseffen de kinderen automatisch dat de juf of meester wat wilt zeggen.
  • Sta open voor afleiding: Het is altijd van belang dat jou lessen goed en duidelijk overkomen bij jouleerlingen. Indien een leerling iets niet begrijpt, en hij of zij daartoe vragen te stellen heeft, biedt de ruimte om de vragen te stellen.
  • Goede voorbeeld geven: Geef af en toe de goede of juiste voorbeeld. Als het nodig is, pak af en toe zelf een bezem om een vuil stuk in het lokaal schoon te krijgen..
  • Korte uitleg: Kinderen hebben een korte spanningsboog. Vertel je hen een lang verhaal, dan mis je waarschijnlijk halverwege al een groot deel van hun aandacht. \
  • Praat zacht: Praat zacht en ook nog normaal. As jij hard praat, hebben de kinderen ook de neiging om hard te praten. (https://www.youtube.com/watch?v=fKaBnwOTI5A).
  • Evalueren: Zorg er altijd voor dat je evalueert. Evalueer wat er allemaal is overgekomen. Zo zie je ook in wat er allemaal goed gaat en wat er niet goed gaat ij het doceren.

Verandering

Echter rijst nu de vraag als het nog zin heeft om leerkrachten voor zo een manier van lesgeven te blijven voorbereiden. De technologie heeft de wereld op zijn kop gegooid. Leerlingen zijn per heden niet meer geïnteresseerd in het volgen van vakken. Men wenst meer competentiegericht onderwijs te volgen,. Iets dat bij het volgen van traditioneel onderwijs niet zal lukken. Enkele scholen in Nederland hebben al een aanvang gemaakt met dit veranderingsproces, omdat men ervan bewust is dat het enige dat constant is, de ‘verandering’ is. Voor de rest is niets anders constant. Zodoende dient het onderwijssysteem ook te worden aangepast naar de behoefte van de huidige en de toekomstige generatie.

Bewustwording

Vandaag de dag is er qua dit onderdeel ook heel wat bewustwording bij leerkrachten te merken. Die wensen zich op een of ander manier aan de veranderde omstandigheden aan te passen dor meer gebruik te maken van de technologie bij het lesgeven. Echter dient het systeem compleet te worden getransformeerd, wil men de juiste effecten zien.

 

Leave A Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *